top of page
  • תמונת הסופר/תMiriam Ehrenberg

איך מתאימים משקפיים לילדים?

מאת ד"ר מרים ארנברג, רופאת עיניים לילדים מומחית לרפואת עיניים בילדים ופזילה


ילד עושה בדיקת עיניים



מי מוסמך לתת משקפיים לילדים?

רצוי מאד שרופא עיניים שהינו מומחה לרפואת עיניים בילדים או אורטופטיסט/ית יבצעו בדיקה מלאה הכוללת הרחבת אישונים עם טיפות מיוחדות ומדידה מדוייקת לפני החלטה על מתן משקפיים בילד. לעיתים משקפיים ניתנים על מנת לשפר ראיה, אך הרופא עשוי להמליץ על משקפיים גם כדי לטפל בפזילה. הרופא המטפל מחליט על המספר הנכון למשקפיים לאחר בדיקת הילד, אך מכניס שיקולים נוספים לפני מתן המרשם כמו גיל הילד, מטרת המשקפיים וכו'. לעיתים יחליט הרופא להשאיר ת הילד במעקב למשך מספר חודשים ורק לאחר בדיקה נוספת יחליט סופית לגבי הצורך במשקפיים. יש חשיבות רבה למעקב מסודר גם לאחר מתן המשקפיים שכן בניגוד למבוגרים אשר המספרים במשקפיים יציבים לאורך שנים רבות, אצל ילדים אנחנו עשויים לראות שינויים במספרים של העדשות לאורך השנים.


האם ילדים אוהבים משקפיים ברגע שהם מקבלים אותם?

על פי רוב, ילדים עם קוצר ראיה נהנים מהמשקפיים שלהם מיד. לילדים עם רוחק ראייה ואסטיגמטיזם נדרשת בדרך כלל תקופת הסתגלות, ועשוי לקחת כמה ימים ואף שבועות עד שיתרגלו למשקפיים. אם הילד מסרב להרכיב משקפיים, ניתן להתחיל הרכבת משקפיים באופן מדורג, בתחילה שעה ביום, לאחר מכן שעתיים וכך בכל יום להגדיל את מספר השעות עד שיתרגל.


איזו חנות אופטיקה היא הטובה ביותר?

ישנן חנויות אופטיקה המיועדות לילדים, בחנויות אלו יש מבחר גדול של מסגרות בגדלים וצבעים שמתאימים לילדים, כולל מסגרות סיליקון אשר אינן נשברות. בחנויות אלו יש גם היצע של משקפיים לילדים עם צרכים מיוחדים או מבנה פנים שדורש התאמה. בדרך כלל בחנויות האופטיקה לילדים יש צוות שמיומן בעבודה מול ילדים, והחנות ידידותית לילדים ולהורים. לחלק מהחנויות יש הסכמים עם קופות חולים שונות וחלק מהמסגרת ממומנת על ידי הקופה, כדאי לברר מול הקופה עם אילו חנויות יש לה הסדר. על אף הנאמר לעיל, ניתן לקנות משקפיים לילדים בכל חנות אופטיקה ובלבד שהמסגרת תהיה מותאמת לילדים.


האם המשקפיים ממומנות?

החל מיולי 2023 משרד הבריאות הכניס לסל הבריאות תקציב לכיסוי משקפיים לילדים עד גיל 8 שנים.

כדי לקבל הטבה זו יש לגשת לקופת החולים שלכם עם סיכום הביקור אצל רופא העיניים והמרשם למשקפיים שקיבלתם, ועם טופס ה-17 שיונפק עבורכם תוכלו לפנות לחנות האופטיקה לרכישת משקפיים. (יש חנויות ספציפיות שניתן לפנות אליהם, יש לברר מול הקופה).

מגיל 8, מימון המשקפיים תלוי בסוג ביטוח הבריאות שיש לילדכם ועליכם לברר מול הביטוחים המשלימים מה הכיסוי שתוכלו לקבל עבור משקפיים.


איזו מסגרת לבחור?

שני פרמטרים חשובים בבחירת המשקפיים לילד:

  1. שהילד יאהב אותם. בהתאם לגיל הילד ואופיו, השתדלו לקנות משקפיים שהילד אוהב וירגיש איתן בנח. ילד שמרגיש לא בנוח עם המשקפיים שקנה, לא ירצה להרכיב אותם.

  2. גודל המסגרת חשוב מאד. לכל ילד יש פנים ייחודיים ויש לבחור מסגרת שמתאימה לגודל וצורת הפנים, כך שישיגו את מטרתם ויספקו ראייה ברורה. לעיתים, במיוחד בילדים קטנים מאד, יש אפונים מיוחדים (לאף) או תוספות מיוחדות לאזור האוזניים על ידיות המשקפיים אשר מאבטחות את המשקפים על פני הילד ומונעות החלקה שלהם. בעת הקניה יש לשים לב שהמסגרתלא תפריע לריסים. אופטיקאי מנוסה מודע להתאמות שיש לעשות בילדים וינחה את ההורים והילד בבחירת המסגרת הנכונה ביותר עבורו.


איך שומרים על המשקפיים?

בזמן שהילד לא מרכיב את המשקפיים (חוג התעמלות/שחיה וכד') מומלץ לשמור על המשקפיים בתוך נרתיק ייעודי שישמור על העדשות משריטות ועל המסגרת ממכות אשר עלולות לעקם אותה. את עדשות המשקפיים ניתן לנקות עם בד כותנה רך או עם בד מיוחד שניתן לכם עם קניית המשקפיים. אם המסגרת התעקמה או שאינה מותאמת היטב, יש לפנות לחנות האופטיקה לצורך תיקונם. אם רואים שהמשקפיים יוצרים לחץ על גשר האף או באזור האוזניים או במידה ורואים שהמסגרת מחליקה מהאף, מומלץ לפנות לאופטיקאי ולסדר את המסגרת .

132 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page