top of page
  • תמונת הסופר/תMiriam Ehrenberg

מהי עין עצלה?

מאת ד"ר מרים ארנברג, רופאת עיניים לילדים מומחית לרפואת עיניים בילדים ופזילה


עין עצלה


"עין עצלה" הינה בעיית עיניים שכיחה יחסית. לא תמיד קיים סימן חיצוני שעל פיו ניתן לאתר עין עצלה.

ניתן לטפל בעין עצלה בתנאי שהאבחנה נעשית בשלב מוקדם, ועל כן יש משמעות גבוהה לבדיקת עיניים ושלילת עין עצלה בגיל צעיר.


מהי עין עצלה?

עין עצלה היא ירידה בראייה של הילד, שעשויה לקרות גם כאשר לא קיימת בעיה מבנית בעין. הירידה בראייה מתרחשת כאשר עין אחת, שולחת תמונה מטושטשת למוח. באופן רגיל, העיניים מחוברות בעזרת מסלולים עצביים לאונה העורפית במוח, אשר אחראי על פענוח הראיה. כאשר הראיה בעין טובה, האזור במוח שמחובר לעין הזו מתפתח כראוי. לעומת זאת, כאשר יש מצב שבו העין רואה מטושטש, האזור במח שמחובר לאותה עין לא יתפתח כפי שצריך. זו המשמעות של עין עצלה.



איך מטפלים בעין עצלה?

בגילאי הילדות, המוח "גמיש" ויכול ללמוד דברים חדשים בעזרת יצירת קשרים עצביים חדשים. בטיפול של עין עצלה, מנסים "לאמן" את הצד החלש במח על ידי חיזוק ואימון של העין העצלה. למשל: עין שמאל היא העין העצלה, שממנה הגיע מידע ראייתי מטושטש, הרי שננסה לאמן את עין שמאל ובכך לחזק את האזור במח שהיה פחות מפותח.


איך אפשר "לחזק" עין ולאמן את המוח?

ראשית, בהתאם לילד וצרכיו -יש להרכיב משקפיים(במידת הצורך). לאחר מכן יש כמה אפשרויות. העיקרון המנחה הוא לתת לעין העצלה לראות לבד בזמן שהעין "הטובה" מכוסה או מטושטשת. הדרך המסורתית והנפוצה ביותר לטיפול בעין עצלה היא על-ידי שימוש ברטיות - מדבקות מיוחדות המיועדות לכך, שסוגרות לחלוטין את ציר הראיה בעין הטובה ומאלצות את המוח להתחזק ולהשתמש במידע הראייתי שמגיע מהעין העצלה. מספר השעות ביום לכיסוי העין עם הרטייה ומשך התקופה שבה יידרש הילד להשתמש ברטייה ייקבע על ידי רופא העיניים המטפל, בהתאם לשיקולים שקשורים בגיל הילד, בחומרת העין העצלה ועוד. אפשרות אחרת לטיפול בעין עצלה היא שימוש בטיפות אטרופין לעין הטובה, מטרתן לטשטש את התמונה שמגיעה מהעין הטובה. אפשרות אחרת היא שימוש במשקפיים מיוחדים עם פילטרים שונים. אופן הטיפול ייקבע על ידי הרופא המטפל בהתאם לנתונים של כל נבדק.

54 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page